Používání výdejních systémů v budoucnosti nemine žádnou výrobní firmu. A proč tomu tak je? Výrazně šetří režijní náklady na spotřební materiál a na jeho výdej, a to až o 50%. Tímto článkem vysvětlíme, o jaké úspory se jedná a proč by v zásadě žádná výrobní firma neměla váhat a výdejní systém si buď pořídit, nebo dlouhodobě pronajmout. Nejdříve však musíme odlišit výdejní automaty od výdejních systémů.

Výdejní automat je zařízení, které umožňuje:

  • uskladnění materiálu
  • automatický výdej pro předem definované pracovníky
  • existuje mnoho typů, liší se počtem přihrádek, velikostí a celkovou nosnost.
  • Cenu výdejního automatu lze pak porovnat přepočtem jedné přihrádky na celkovou cenu. Tímto údajem lze srovnat ceny mezi výdejními automaty. Nejvíce univerzální s možnost nastavení velikost přihrádek, je bubnový výdejní automat.

Výdejní systém není jen výdejní automat
Současným trendem v této oblasti je používání výdejních systémů. Ten se skládá z dílčích výdejních automatů, převáženě různých typů a velikost podle požadavku na vydávaný materiál. Řídicí systém výdejního systému zajišťuje kompletní výdej materiálů pro definované pracovníky. Výdejní systém lze pak pružně modifikovat, upravovat, doplňovat o další výdejní automaty apod. Výdejní systém lze také napojit na účetní a skladové systémy uživatele kvůli automatizaci při pořizování příjemek a výdejek na vydávaný materiál, případně evidence vydávaného materiálu na dílčí zakázku ve výrobě apod.

Proč používat výdejní systémy?

  • Úspora na vydávaném materiálu
  • Zvýšená produktivita pracovníka ve výrobě – omezení ztrátového času
  • Úspora práce pracovníkům skladu
  • Úspora mzdových nákladů spojených s vedením skladové evidence

a) Úspora na vydávaném materiálu
Výdejní systém přináší kompletní přehled o vydávaném materiálu, ochranných pomůcek, spotřebních dílů, které daný pracovník vyfasoval. Navíc lze jednoduše nastavit výdej materiálu s expirační dobou dle systému FIFO (first in, first out), aby se vydávaly nejdříve výrobky déle uložené ve výdejním systému před výrobky vložené do výdejního systému později. Je tedy dozorcem a hlídačem, kdo čeho a kolik z automatu vybral.
Tady přinášíme praktické zkušenosti ze dvou firem, které již výdejní systém používají. – Firma u Frýdku-Místku využila nabídky bezplatného tříměsíčního testování výdejního systému WELDOmat, aby si otestoval reálnou úsporu na vydávaném materiálu, především rukavic, brusiva a spotřebních dílů pro svařovací stroje, které používá. Záměr nákupu výdejního systému vyvstal poté, když se na internetovém portálu „market place” začal nabízet materiál, který tato firma nakupovala pro svou výrobu a tyto výrobky byly jedinečné, tedy se nedaly zakoupit běžně u jiných
dodavatelů. Zde je vyhodnocení tříměsíčního provozu výdejního systému: ve výdejním systému bylo cca 60 různých položek. U všech zaznamenal pokles spotřeby o více než 25% s tím, že u nadpoloviční většiny se spotřeba snížila o 64%. Průměrná úspora hodnoty na vydávaném materiálu okamžitě klesla o 55%. Podobně tomu bylo také u jedné firmy u Plzně, která využila zvýhodněný pronájem výdejního systému WELDOmat na 3 měsíce, a rovněž provedla měření spotřeby na vydávaném materiálu. Zde se průměrná úspora pohybovala kolem 51%.

b) Zvýšená produktivita pracovníka ve výrobě – omezení ztrátového času
Druhou zásadní výhodou je úspora času pracovníka ve výrobě spojeného se zásobováním. Pokud si pracovník ve výrobě dochází pro materiál, pomůcky apod. do skladu, lze přibližně odhadnout, že jeden průměrný čas výdeje se bude pohybovat kolem 20-30 minut denně. Počítejte odchod do skladu, čekání na vychystání zboží, zaznamenání výdeje, krátký rozhovor se skladníkem. A určitě se stane, že ve skladu zrovna nikdo není a musí se čekat nebo zde zajít znovu. Pokud by si tento materiál pracovník vybíral z výdejního systému, jeden průměrný čas výdeje mu zabere max. 2 minuty. Pracovník dojde k výdejnímu systému, během chvíle si vybere z výdejního systému potřebný materiál a může pracovat. Nezdržuje se navíc s evidencí, výdejní systém je k dispozici 24 hodin denně a s nikým se tzv. „nezakecá”. Lze v podstatě říct, že tento pracovník může aktivně pracovat o 15-20 minut denně déle, tj. průměrně o 4-5%. Tím může zvýšit svou produktivitu, tedy příjmy pro firmu.

c) Úspora práce pracovníkům skladu
Pracovníkům skladu tak odpadne vedení kompletní skladové evidence při výdejích materiálu jednotlivým pracovníkům ve výrobě. Optimální cyklus zásobování výdejního systému je 1x týdně.
Tím pádem tento pracovník skladu má více času na jinou potřebnou činnost a není časově „spoutaný” s výdejními hodinami skladu. Velmi často slýcháváme, že pracovník skladu nemá čas na jiné činnosti potřebných s vedením skladu a jeho optimalizace. Výdejní systém mu jej umožní.

d) Úspora mzdových nákladů spojených s vedením skladové evidence
Výdejní systémy lze on-line napojit na skladovou nebo účetní evidenci uživatele. Takové napojení může automaticky generovat skladové příjemky i výdejky, které se automaticky navedou do skladové evidence při zásobování výdejního systému a při jednotlivých výdejích pro dílčí pracovníky.
Účetní skladu tak nemusí pořizovat příjemky a výdejky a tím se významně šetří čas, tedy náklady. Tyto úspory budou pro každou firmu jiné. Záleží na počtu pořizovaných skladových příjemek, výdejek, a také na typu skladové evidence, když každý účetní/skladový program má jinou časovou náročnost při pořizování těchto dokladů.

Návratnost a praktické zkušenosti uživatelů
Pořizovací cena výdejních systémů není úplně nízká. Prodali jsme výdejní systém WELDOmat za 380 tis. Kč, ale také za 1,3 mil. Kč. A to více než 15-ti zákazníkům. V podstatě všichni nám  potvrdili, že max. návratnost jejich investice dle jejich zkušeností se pohybuje od 6-ti měsíců do 1,5 roku. Více informací o instalacích výdejních systémů WELDOmat naleznete na našich internetových stránkách, v sekci „Reference”.

Array

Získejte novinky a nabídky našeho portálu
z první ruky do Vašeho e-mailu

Odesláním souhlasíte se zpracováním Vašich osobních údajů.